Kees Deijl

5 december 2022

Algemeen bestuurslid

Mijn naam is Kees Deijl. Ik ben in 1952 geboren in Rotterdam, ben al 46 jaar getrouwd met Janssien en woon in Den Bosch. We hebben 4 getrouwde dochters en 12 kleinkinderen.

Na mijn studie scheikunde in Leiden met hoofdvakken biochemie en farmacochemie heb ik in Utrecht een biomedisch proefschrift geschreven. Daarna ben ik de farmaceutische wereld ingerold. Eerst bij het Zweedse bedrijf Pharmacia als business unit manager. Daarna een functie als product marketing manager bij Diosynth, een zusterbedrijf van Organon. Vervolgens diverse functies bij Organon zelf waarbij het uitzoeken voorop stond naar wat de concurrenten deden op het gebied van registratie, strategie, e-business en ontwikkeling van geneesmiddelen. Toen Organon door MSD werd overgenomen, werd mijn functie naar het hoofdkantoor in Amerika overgeplaatst. Een te grote stap voor het gezin. Tenslotte nog een kennisbank gezondheidszorg opgezet voor Russell Reynolds Associates.

Na 4 jaar onderzoeken te hebben gehad in Den Bosch en Amsterdam, is bij mijn vrouw Janssien in 1 dag in Utrecht de diagnose ALS gesteld. We hadden het al zien aankomen doordat in de familie van goede kennissen verschillende leden overleden zijn aan ALS en zij vergelijkbare symptomen kreeg. Toch was de schok nog groot. Naast het zijn van mantelzorger voor 1 patiënt, wil ik meer voor ALS/PSMA/PLS betekenen dan alleen dat. Binnen Cure hoop ik mijn wetenschappelijke ervaring te kunnen gebruiken om bij te dragen aan het beschikbaar maken van een geneesmiddel tegen ALS, PSMA en PLS.