Angelique van der Lit – van Veldhuizen

27 mei 2021

APV contactteam

Mijn naam is Angelique van der Lit en ik ben geboren in 1969. Ik ben getrouwd met Gerard en samen hebben wij twee kinderen (2001 en 2002).

Tijdens mijn skivakantie in 2017 viel ik vaak. Hierna begonnen ook mijn handen te trillen en merkte ik krachtverlies. Na diverse onderzoeken kreeg ik in december 2017 de voorlopige diagnose ALS. Deze is bekrachtigd in februari 2018 door het ALS Centrum van het UMC Utrecht. Hierna staat je leven op zijn kop en kom je in een achtbaan terecht.

Tot en met september 2020 heb ik gewerkt. Het leukste aan mijn werk vond ik altijd  om mensen te helpen en coachen met de vragen die zij hebben en om erachter te komen wat het beste bij hun past.

In de loop van 2018 ben ik lid geworden van ALS Patients Connected, de patiëntenvereniging voor mensen met ALS, PSMA en PLS. Ik was nieuwsgierig wat een patiëntenvereniging allemaal kan betekenen voor de patiënt. En ik wilde zoveel mogelijk leren over de ziekte en alle aspecten daaromheen. Sinds 2020 ben ik toegetreden tot het bestuur, waar ik enorm trots op ben. Want de patiëntenvereniging doet heel veel voor en met patiënten.

In 2020 ben ik mede samensteller geweest van het boek “Een beter leven met een chronisch progressieve  ziekte”. Dit heeft me veel inzichten  gegeven met name over kinderen betrekken bij de zorg en over rouw en rouwverwerking. Mijn motto is dan ook: kijk naar wat je wel kan en kijk niet naar wat je niet meer kan!

Als ervaringsdeskundige weet ik hoeveel er allemaal op je afkomt na deze diagnose en voor welke keuzes je allemaal komt te staan. Dit kan zeker overweldigend zijn. Daarom bied ik je hierbij mijn hulp en luisterend oor aan als je vragen hebt over alle facetten van deze ziekte. Heb je bijvoorbeeld een probleem over de aanvraag van hulpmiddelen,  een Wmo-aanvraag, pgb of andere zaken, laat het me weten en samen of met de hulp van anderen gaan we aan een oplossing werken. Je staat er niet alleen voor!

Je kan me bereiken op nummer 06-33736878 (graag eerst even app contact) of via email: angelique@alspatientenvereniging.nl