Dagjes uit

Een dagje ertussenuit is fijn en kan ontspanning en energie geven in een moeilijke situatie. Het lijkt vaak niet makkelijk om een dagje weg te gaan als je gehandicapt of ernstig ziek bent en/of in een rolstoel of scootmobiel zit. Gelukkig zijn er genoeg leuke uitjes in Nederland. Zelfs met een rolstoel in een huifkar.

Het is fijn er een dag of middag even tussenuit te zijn. Voor rolstoelgebruikers is dit helaas niet altijd even makkelijk. Er zijn diverse mogelijkheden in Nederland om er op uit gaan, te genieten van de natuur en omgeving voor mensen met een functiebeperking. Let wel op: veel uitjes zijn wel rolstoelgeschikt, maar niet rolstoelvriendelijk. Heb je specifieke aspecten waaraan jouw uitje, het toilet of de toegang moet voldoen? Informeer dan tijdig vooraf. Vaak zijn mensen bereid iets te doen om jouw uitstapje te realiseren.

Musea

Om de samenleving toegankelijker te maken voor mensen met een beperking, geldt in Nederland sinds 2016 het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. Dat recht brengt natuurlijk ook plichten met zich mee. Dit betekent bijvoorbeeld dat cultuuruitingen ook in toegankelijke vorm beschikbaar moeten zijn. De meeste musea zijn rolstoeltoegankelijk. Tevens heeft de begeleiders gratis toegang. Beide gelden niet voor particuliere musea.

Toegankelijke wandelpaden

Wil je weten welke wandelpaden toegankelijk zijn? Bekijk hier de site van natuurmonumenten waar je eenvoudig toegankelijke routes kunt selecteren.

Vervoer

Voor wie geen eigen vervoer heeft, zijn er diverse mogelijkheden om regelmatig eropuit te gaan.

Meer informatie staat op de pagina Vervoer.

Een bijzondere dag

Mensen met ALS, PLS en/of PSMA hebben bijna altijd extra zorg nodig. Niet alleen thuis, maar ook buiten de deur. Dit kan ook tijdens een dagje uit. Onderstaande organisaties nemen je zorgen uit handen en bezorgen jouw en je naasten een bijzondere dag.

• Stichting Ambulance Wens Nederland vervult dagelijks gratis laatste wensen van terminale patiënten die afhankelijk zijn van ambulancevervoer. Hiervoor hebben zij speciaal aangepaste ambulances.
  • Stichting Vaarwens verzorgt gratis boottochten voor mensen die een zeer slechte levensverwachting hebben door een levensbedreigende ziekte.
  • Stichting Buddies biedt ondersteuning aan mensen die ongeneeslijk ziek zijn. Daarnaast bieden zij jaarlijks een kosteloze skydivedag aan plus een indoor skydive familiedag.
  • Stichting Topsport for Life organiseert onvergetelijke groepsactiviteiten- en reizen, vervult individuele hartsdromen en zorgt voor persoonlijke begeleiding van de zieke en de naasten.
  • Stichting dreams4you.nl realiseert de laatste droomwens voor ernstig zieke volwassenen met een beperkte levensverwachting.

De ALS, PLS en PSMA-familiedag

Rond de datum van de Wereld ALS Dag op 21 juni organiseert de Stichting ALS Nederland, samen met het ALS Centrum en patiëntenvereniging ALS Patients Connected, jaarlijks op een zondag een familiedag voor mensen met ALS, PLS en PSMA en hun naasten. Hou hiervoor onze evenementen pagina in de gaten.

Nog meer rolstoelvriendelijke uitjes