Een waardevolle nalatenschap bij leven in geluid en beeld

5 februari 2024

Wanneer je al op jonge leeftijd één van je ouders moet missen en misschien zelfs nauwelijks nog herinneringen hebt aan hem of haar, is dat een enorm gemis. Wat voor iemand was je ouder? En hoe ervoer hij of zij belangrijke momenten in het leven? Vragen die niet meer gesteld kunnen worden. Antwoorden die je nooit zult krijgen.

Stichting Komma legt het levensverhaal vast van ongeneeslijk zieke ouders om hiermee een blijvende herinnering na te laten aan hun kind. Dit doen ze door het geven van een Komma. Een Komma is een professioneel opgenomen videoportret met een persoonlijke boodschap en levensverhaal voor het kind. Op die manier kan de ouder het kind toch zoveel mogelijk meegeven aan herinneringen en levenslessen.

Iedere ouder die zich in de palliatieve fase begeeft en minimaal één kind heeft dat 18 jaar of jonger is, kan zich hiervoor aanmelden. Het is geheel kosteloos. Dankzij donaties kunnen we dit voor ongeneeslijk zieke ouders en hun kinderen doen.

Aanmelden:
Je kunt je via de website aanmelden. Na het invullen van een aantal gegevens proberen we binnen 1 werkdag contact met je op te nemen. We leggen uit hoe alles in zijn werk gaat en hoe zo’n portret eruit komt te zien en of er nog bepaalde dingen zijn die je niet benoemd wilt hebben. Je wordt door professionele mensen gefilmd en geïnterviewd zodat jij alle informatie kunt vertellen die voor jouw kinderen belangrijk is. Bijvoorbeeld over waar jij geboren en opgegroeid bent, hoe jij jouw partner hebt ontmoet en wat jullie leuk aan elkaar vinden. Zo’n gesprek duurt meestal anderhalf uur en aan het eind is er ook nog de mogelijkheid om een specifieke boodschap aan je kinderen mee te geven. Het hele interview wordt, tenzij jijzelf vindt dat er iets moet worden uitgeknipt, online naar je toegestuurd. Via een contract mag je vastleggen wie het in de toekomst mogen opvragen.

“We kunnen het leed niet wegnemen, maar wel iets van waarde toevoegen”

Memorybox:
Behalve het gefilmde portret krijg je ook een ‘Memorybox’. In dit houten kistje zitten kaarten die je kunt schrijven voor belangrijke momenten in het leven van je kind, zoals bijvoorbeeld het afsluiten van de middelbare school, de 21ste verjaardag of zijn of haar trouwdag en voor ieder kind een speciale Komma-usb stick waar het portret op komt te staan. “Stichting Komma kan het leed natuurlijk niet wegnemen, maar op deze manier wel iets doen wat veel waarde heeft voor nu en in de toekomst.”

Wacht niet tot het laatste moment:
Als jij contact met Stichting Komma wilt opnemen, wacht dan liever niet tot het moment dat je al veel aan kracht hebt moeten inleveren of je stem is aangetast. Het geeft een enorme rust om dit maar alvast te kunnen vastleggen. Mocht je in de gelukkige omstandigheid zijn dat je toch nog langer dan verwacht van het leven mag genieten, dan komen we met alle liefde bij je terug voor een update. Dat hebben we liever dan dat je nauwelijks nog energie hebt om je verhaal te doen.

www.stichtingkomma.nl