Kinderboek Jack de hond gaat naar de top

20 maart 2022

Daan Croonen en Julius Thijssens komen uit Veldhoven, waar ze samen op het Sondervick College in vwo 6 zitten. Julius’ vader kreeg in november 2020 de diagnose ALS en als gevolg daarvan bedachten Daan en Julius het idee om een kinderboek te schrijven over het proces van deze ziekte. Ze wilden iets tastbaars maken. Iets dat ouders kunnen gebruiken om de diagnose beter aan hun kinderen uit te leggen. Dit idee werd het onderwerp van hun profielwerkstuk. In een tijdsbestek van ruim een half jaar spraken ze met allerlei deskundigen over dit onderwerp. Hoe vertel je dit nu het beste aan kinderen? Uiteindelijk is de juiste manier gevonden en kan er met trots gezegd worden dat dit boek ‘veilig’ is voor kinderen. Ook kregen ze de hulp van een professionele illustrator die prachtige tekeningen voor het boek heeft gemaakt.

Het verhaal gaat over Jack de hond die elke dag de schaapskudde de heuvel op drijft, totdat hij dat op een dag niet meer goed kan. Gelukkig staan zijn vrienden klaar om hem te helpen. Jack de hond gaat naar de top is een ontroerend verhaal met een lach en een traan. Een verhaal over het proces van de ziekte ALS, maar ook over vriendschap, plezier en het delen van emoties.

De opbrengsten van de verkoop gaan naar stichting ‘ALS we ervoor gaan’. Deze stichting is opgericht door Julius’ vader. De stichting financiert lokale projecten, zoals de aanschaf van een rolstoelschommel voor de Mytylschool in Eindhoven. Ook organiseerde de stichting verschillende evenementen in 2021. Dit jaar zullen er nieuwe evenementen volgen.

De prijs van het boek is €17,50 en is vanaf vrijdag 18 maart te bestellen via de webwinkel van de uitgever .