Neuroplast en Seneca, wat doen zij?

10 juni 2020

Begin mei stelde APC enige vragen aan prof. dr. Leonard van den Berg over onderzoek met stamcellen door de bedrijven Neuroplast en Seneca. Hieronder zijn antwoord van 11 mei.

Neuroplast

Neuroplast is een Nederlands Biotech bedrijf dat in Maastricht is gevestigd. Het is in 2014 opgericht met als doel om hun therapie te testen voor neurodegeneratieve aandoeningen, waarbij de focus nu ligt op Spinal Cord Injury (dwarslaesie) en ALS. Neuroplast heeft een behandeling (Neuro-Cells) ontwikkeld waarbij stamcellen uit het beenmerg van de patiënt worden ingebracht in de ruggenmerg via een ruggenprik. Tot nu toe hebben ze nog niet eerder een klinische trial uitgevoerd met deze behandeling. Wel staan er twee op de planning voor mensen met een dwarslaesie (NCT04205019) en (NCT03935724).

Fase 2 onderzoek met ALS-patiënten
Ze hebben op hun website een korte aankondiging staan dat ze in 2021 een verzoek in willen dienen om een fase 2 studie met ALS-patiënten uit te voeren in Europa en de VS (“In 2021, Neuroplast is going to submit a delayed-start multi-center phase II study in ALS.”). Twee jaar geleden hebben we, het ALS Centrum, met dit bedrijf een subsidie aanvraag gedaan bij de EU, die is helaas afgewezen.

Seneca

Seneca Biopharma (voorheen Neuralstem) is een Amerikaans Biotech bedrijf. Met hun stamceltherapie brengen ze (foetale = van een embryo) stamcellen verkregen uit het ruggenmerg in bij patiënten via een ruggenprik. Tot nu toe zijn er resultaten gepubliceerd van hun fase 1 (NCT01348451) en fase 2 (NCT01730716) onderzoek. Voorlopige resultaten uit deze studies laten zien dat het een veilige therapie is. Patiënten die aan deze studies meededen worden nog steeds gevolgd om te onderzoeken hoe de veiligheid op de lange termijn is.

Fase 3 studie
Op 9 april jl maakte Seneca Biopharma bekend dat ze voorbereidingen treffen om een fase 3 studie op te starten. Ze zijn op dit moment bezig met het ontwikkelen van een onderzoeksprotocol dat eerst nog door de FDA moet worden goedgekeurd. Hierdoor is het lastig al een mening te formuleren over het fase 3 onderzoek. Het ALS Centrum heeft in het verleden regelmatig contact gehad met dit bedrijf. Ze zijn op de hoogte dat we geïnteresseerd zijn als ze ook in Europa een studie willen doen.