Orgaan- en weefseldonatie na euthanasie

13 mei 2020

Voor u en uw familie kan donatie ook betekenis geven aan het zelfgekozen levenseinde of daar enige troost bij bieden. Orgaandonatie na euthanasie is mogelijk tot en met ongeveer 75 jaar. Organen die na euthanasie geschikt zijn voor transplantatie zijn de nieren, de longen, de lever en de alvleesklier. Het is ook mogelijk om oogweefsel, bot, huid en hartkleppen te doneren.

Wilt u meer weten?
Wilt u meer weten over wat donatie precies inhoudt en wat de gevolgen zijn voor u en uw familie als u zou doneren na euthanasie? Dan is meer informatie te vinden op de website van de Nederlandse Transplantatie Stichting.

Vragen over orgaandonatie na euthanasie?
Op informatie over orgaandonatie na euthanasie vindt u meer informatie.  Daarnaast kunt u bij uw (huis)arts terecht of bij de arts die u begeleidt bij de euthanasieaanvraag.

Als de procedure voor de goedkeuring van de euthanasieaanvraag is beoordeeld en afgerond, kunt u officieel een verzoek tot donatie bij uw huisarts indienen.