Onderzoek

ALS Centrum Nederland doet vooruitstrevend wetenschappelijk onderzoek naar oorzaak, diagnostiek, behandeling met (nieuwe) medicijnen, symptoombehandeling en zorg voor mensen met ALS, PSMA en PLS. Ze werken hierbij samen met ALS Centra wereldwijd. Deze internationale samenwerking doen ze vanuit het TRICALS consortium.

Geneesmiddelenonderzoek (trials)
ALS Centrum Nederland heeft als belangrijkste doel het ontwikkelen van nieuwe medicijnen voor ALS, PSMA en PLS, zowel op initiatief van de farmaceutische industrie als op initiatief van hun onderzoekers zelf.

Wil je deelnemen aan één van de trials? Schrijf je in bij TRICALS, het internationale onderzoekconsortium waarin ALS centra in Europa samenwerken om een behandeling voor ALS, PSMA en PLS te vinden. 45 toponderzoekscentra in 15 landen hebben de handen ineengeslagen met patiëntenorganisaties en fondsenwervers om ons enige doel te bereiken: het vinden van effectieve behandelingen voor ALS, PSMA en PLS. Het ALS Centrum Nederland is één van deze centra. In Europa werken ALS-centra ook breder samen via ENCALS (European Network for the Cure of ALS).

Onderzoek naar oorzaak
Onderzoek naar het ontstaan van ALS, PSMA en PLS is zeer belangrijk: dit kan aanknopingspunten geven voor nieuwe therapieën. Het ALS Centrum doet dit vanuit verschillende invalshoeken:
genetisch onderzoek;
onderzoek naar omgevingsfactoren in de NMZ Biobank;
stamceltherapie;
beeldvormend onderzoek of MRI-onderzoek;
onderzoek van lichaamsweefsels (van hersenen en het ruggenmerg) van overleden patiënten.

Van verschillende grote internationale studies is ALS Centrum Nederland het coördinerend centrum:
Project MinE
Euro-MOTOR

Onderzoek naar zorg
Ook goede zorg en begeleiding van patiënten en hun omgeving is van groot belang. Met onderzoek binnen de zorg wil het ALS Centrum de zorg optimaliseren, zie http://www.alspatientenvereniging.nl/zorg/zorgverbeteringsprojecten