Rouw

De dood van iemand die je lief was, raakt je en verandert je. Tevens ben je enorm moe van een periode die vaak vol zorgen en slaaptekort was. En met name als partner staat je leven nu op zijn kop. Het wegvallen van iemand die van betekenis voor je was, heeft grote impact op je, zeker als het je partner, een ouder of kind betreft. Er sterft ook een stukje van jezelf. Mogelijk worstel je met allerlei vragen. Heb ik  genoeg en goed gedaan? Hoe betekenis te geven aan het verlies? Hoe moet en wil je alleen verder?

Er zijn vele vragen waarvoor vaak niet gemakkelijk een antwoord  te vinden is. Dit soort vragen horen bij rouwen en kunnen je helpen de richting te vinden die bij jou past. Iedereen rouwt anders, ieder naar z’n karakter en eerdere ervaringen. Er zijn verschillende manieren om te rouwen en om met moeilijke situaties om te gaan. Mensen hebben vaak meerdere manieren waarop ze met moeilijke situaties omgaan, bijvoorbeeld het probleem actief aanpakken en sociale steun zoeken of vermijden en afwachten, afleiding zoeken, depressief reageren of boosheid uiten. Iedereen rouwt op zijn of haar eigen manier, er bestaat geen handleiding voor rouwenden. Er zijn wel verschillende mogelijkheden voor steun, hulp en begeleiding.

Op deze pagina van Stichting ALS Nederland staan tips over omgaan met rouw en verlies. Langdurige rouwstoornis vanaf nu erkende aandoening – wat betekent dit voor nabestaanden en therapeuten?

Professionele steun
De psycholoog van het ALS-behandelteam kan je informeren over rouwbegeleiding bij jou in de buurt.

Kinderen en hun verdriet
Als je kinderen hebt, dan heb je naast je eigen rouwproces ook met hun verdriet en rouwproces te dealen. Vraag hulp in uw omgeving.
Informatie over kinderen en rouw
Rouw en verlies bij kinderen
Stichting Achter de Regenboog is er voor kinderen en jongeren in Nederland die te maken hebben met het verlies van een dierbare. Zij ondersteunen hen, hun ouders en de verdere omgeving in het zelfhelend vermogen van kind en gezin, en bieden lotgenotencontact, informatie en advies.